Personvern og vilkår
Vi ønsker å gjøre det enkelt for deg å få oversikt over hvordan vi behandler personopplysninger i Trumf og hva det betyr for deg som Trumf-medlem.
Personvernerklæring
I personvernerklæringen finner du informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor disse samles inn, hva de brukes til, hvilket rettslig grunnlag som foreligger og hvilke rettigheter du har som registrert hos oss.
Sist endret 31.10.2024
Behandlingsansvarlig
Behandlingsansvarlig for personopplysningene er Trumf AS ved daglig leder. Kontaktinformasjonen til Trumf AS er:
Adresse: Postboks 300 Skøyen, 0213 Oslo
E-post: kundeservice@trumf.no
Telefon: 22 56 33 00
Organisasjonsnummer: 976 912 047
Kundeservice
Har du spørsmål om ditt medlemskap eller forhold knyttet til din konto, ta kontakt med Trumf kundeservice. Du finner også svar i ofte stilte spørsmål.
Personvernombud
Er du uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger eller har spørsmål til behandlingen kan du sende e-post til personvernombud@trumf.no der du beskriver hva saken gjelder.
Når du blir Trumf-medlem oppgir du personopplysninger som navn, kontaktinformasjon, fødselsdato, og eventuelt kjønn, kontonummer fra bankkortet du bruker og/eller kundenummeret til ditt Trumf-kort. Har du kredittkortene Trumf Kredittkort, Shell eller ST1 Mastercard, mottar vi deler av kortnummeret fra kortutsteder og lagrer dette.
Vi henter regelmessig opplysninger fra eksterne kilder, som adresseregistre, for å sikre at de opplysningene vi har om deg er korrekte og oppdaterte. Vi bruker slike personopplysninger i vår kommunikasjon med deg via e-post, SMS og brev.
I tillegg behandler vi følgende opplysninger for å vedlikeholde din medlemskonto: Trumf-saldo og løpende Trumf-transaksjoner, kundenummer, medlemsidentifikator, delavtaler med Trumf-partnere, samtykker og reservasjoner samt informasjon om aktivering og inaktivering av ditt medlemskap. Du vil få informasjon om Trumf-saldo, kundenummer og eventuelle delavtaler (KIWI Pluss/Joker GLAD) på dine kvitteringer på dagligvarekjøp.
Trumf må behandle disse personopplysningene for å oppfylle våre forpliktelser i medlemsavtalen. Formålet er å identifisere deg, unngå dobbeltregistreringer, ha oppdaterte opplysninger, gi deg relevant informasjon om ditt medlemskap og administrere bonusopptjening og bonusuttak.
Du kan også oppgi en alternativ adresse, samt velge å lagre dine kortopplysninger for betaling når du handler dagligvarer på nett.
Du kan registrere flere kontonummer på ditt medlemskap for å spare bonus ved hjelp av kortet som hører til kontoen. Det er ikke mulig å registrere kontonummer for kredittkort, kun kort tilknyttet BankAxept.
Kontonummeret må bekreftes ved hjelp av BankID. Fødselsnummeret ditt fra BankID sendes sammen med kontonummeret til bankenes registre for å bekrefte eierskapet til kontoen. Fødselsnummeret lagres ikke, og Trumf har ikke innsyn i fødselsnummeret. Trumf lagrer bare en kode, som er unik for ditt fødselsnummer.
Det er ikke mulig å utlede fødselsnummer fra denne koden, men samme fødselsnummer vil alltid generere samme kode. Slik kan vi kontrollere at det er samme medlem som senere legger til nye kontoer. Hver gang du legger til en konto, må du bekrefte med BankID.
For å spare bonus med kredittkort tilknyttet Trumf er det egne søknadsprosesser. Trumf utleverer din medlemsidentifikator til kortselskapet. Da kan kortselskapet gi Trumf nødvendige opplysninger for at du kan spare bonus med kortet. Dette gjelder Trumf Kredittkort, Shell Mastercard og St1 Mastercard.
Trumf behandler opplysninger om dine kjøp hos Trumf-partnere. Behandling av kjøpstransaksjonene er nødvendig for at du skal få den bonusen du har krav på og nødvendig for at Trumf skal kunne oppfylle sin del av medlemsavtalen. I kjøpshistorikken på web/app kan du se produktdetaljene på dine kjøp der hvor Trumf mottar slike detaljer fra partneren. Du må være fullt innlogget, og selv om du er medlem i et felles medlemskap, kan du bare se detaljer på kjøp du selv har gjort.
Dagligvare - KIWI, MENY, SPAR, Joker, Jacob’s, CC Mat, Nærbutikken, Gigaboks m. flere
Når du bruker Trumf-kortet, kredittkortet Trumf Kredittkort, ditt Trumf-registrert bankkort eller din Trumf innlogging i nettbutikken, registreres din medlemsidentifikator på transaksjonen. Trumf mottar kopi av transaksjonen med informasjon om beløp, produkter, dato/tidspunkt, kvitteringsnummer og hvor kjøpet er gjort.
Bruker du kredittkortet Trumf Kredittkort får du ekstra bonus. Utenfor dagligvare mottar Trumf kopi av transaksjonen fra kortutsteder NG Finans bare med MCC-kode (brukerstedskategori), brukerstedsnavn, beløp og dato - uten detaljer om produkter. Merk at bruker du Trumf Kredittkort hos en Trumf-partner utenom dagligvare, må du i tillegg benytte Trumf-kortet for at partner kan identifisere deg. Da vil vi motta transaksjonene med produktdetaljer direkte fra partner.
Shell-stasjoner
Når du bruker Trumf-kortet, kredittkortene Shell eller St1 Mastercard eller ditt Trumf-registrerte bankkort, registreres din medlemsidentifikator på transaksjonen. Trumf mottar kopi av transaksjonen med informasjon om beløp, produkter, dato/tidspunkt, kvitterings-nummer og hvor kjøpet er gjort.
For transaksjoner med kredittkortet Shell Mastercard utenfor Shell mottas kun sluttsum pr måned.
Esso-stasjoner
Når du bruker Trumf-kortet eller ditt Trumf-registrert bankkort, registreres din medlemsidentifikator på transaksjonen. Trumf mottar kopi av transaksjonen med informasjon om beløp, produkter, dato/tidspunkt, kvitteringsnummer og hvor kjøpet er gjort.
Mester Grønn
Når du bruker Trumf-kortet eller ditt Trumf-registrert bankkort, registreres din medlemsidentifikator på transaksjonen. Trumf mottar kopi av transaksjonen med informasjon om beløp, produkter/kategori, dato/tidspunkt, kvitteringsnummer og hvor kjøpet er gjort.
ViaTrumf
Når du bruker din Trumf innlogging ved handel i ViaTrumf sine nettbutikker, registreres din medlemsidentifikator på transaksjonen. Trumf mottar kopi av transaksjonene med informasjon om beløp, dato og nettbutikk, men ikke informasjon om produkter.
Trumf har en berettiget interesse, se GDPR artikkel 6 pkt. 1 (f), i at bonus beregnes korrekt ut fra medlemsvilkår, og i å hindre misbruk og feil for medlem eller partner. Ved usikkerhet om feilregistrering av bonustransaksjoner, brudd på Trumf medlemsvilkår eller ved mistanke om annen misbruk, vil Trumf kunne etterspørre bekreftelse på betalt kjøp fra Trumf-medlemmet for kjøp gjort på ViaTrumf. For å avdekke misbruk av tjenesten forbeholder Trumf seg også retten til å innhente informasjon om spesifikke transaksjoner gjort av Trumf-medlemmer gjennom sine samarbeidsnettbutikker. Særlig store eller hyppige transaksjoner kan være grunnlag for slik oppfølging. Merk at Trumf-medlemskapet bare gjelder for kjøp gjort av privatpersoner og ikke kjøp for næringsvirksomhet.
Fjordkraft
Ved kjøp av produkter fra Fjordkraft mottar vi informasjon om din bestilling av strømavtale, eventuell velkomstbonus og månedlig opplysninger om forbruk (beløp).
Apotek 1
Når du bruker Trumf-kortet eller ditt Trumf-registrert bankkort i Apotek 1 sine butikker, registreres din medlemsidentifikator på kjøpstransaksjonen. For å få bonus i nettbutikken til Apotek 1, må du koble din Trumf-konto og Apotek 1-konto sammen. Trumf mottar kopi av transaksjonen med informasjon om beløp, beregnet bonus, produkter/kategori, dato/tidspunkt, kvitteringsnummer og hvor kjøpet er gjort. For enkelte produkter og reseptfrie legemidler mottar Trumf kjøpene uten detaljert informasjon om produktet. Slike produkter blir anonymisert til tre hovedkategorier: Medisinsk forbruksmateriell, reseptfrie legemidler og intimhygiene. Trumf mottar ikke informasjon om kjøp av varer med resept eller farmasøytrekvirering, plastposer, frakt eller tjenester som for eksempel vaksiner.
Talkmore
Ved kjøp av mobilabonnement fra Talkmore mottar vi informasjon om din bestilling, eventuell velkomstbonus og månedlig opplysninger om forbruk (beløp).
Norli
Når du bruker Trumf-kortet eller ditt Trumf-registrerte bankkort, registreres din medlemsidentifikator på transaksjonen. Trumf mottar kopi av transaksjonen med informasjon om beløp, produkter/kategori, dato/tidspunkt, kvitteringsnummer og hvor kjøpet er gjort, for å beregne bonus på dine handler.
Trumf oppretter cookies når du besøker trumf.no. Disse brukes for å identifisere brukersesjoner, slik at du slipper å skrive inn ditt brukernavn og passord hver gang du besøker nettsiden. Videre brukes cookies for å føre statistikk over brukeraktivitet på nettsiden slik at vi kan forbedre våre nettsider. Vi bruker også cookies for å sikre stabil drift av nettsiden og for økt sikkerhet for våre brukere. Les mer om cookies her.
Dersom du endrer en kommunikasjon- eller personaliseringsinnstilling på nettsidene eller appene til Trumf eller dagligvarekjeder tilknyttet Trumf (KIWI, MENY, Joker, Jacob’s og SPAR), vil vi i enkelte tilfeller spore hvilken kjede, kanal og eventuelt side innstillingen ble endret. Dette for at vi skal kunne yte bedre kundeservice ved spørsmål om samtykkeendringer, samt for bedre effektmåling av endringer i kommunikasjonsinnstillinger.
I et felles medlemskap har alle medlemmer innsyn i hverandres medlemsinformasjon og kjøpstransaksjoner, og tilgang til tjenester basert på felles kjøpstransaksjoner. Kostholdsinnsikt er et eksempel på en slik tjeneste.
Følgende unntak fra felles innsyn gjelder: digital kvittering er bare tilgjengelig for det enkelte medlemmet, og vil du benytte retten til innsyn, eller retten til å få utlevert opplysninger om deg selv (dataportabilitet), får du bare opplysninger fra egne kjøp.
Trumf gjør avtaler med partnere som kan gi deg Trumf-bonus på kjøp av varer eller tjenester. En liste over partnere finner du her. Noen partnere tilbyr delavtaler i Trumf-programmet. Delavtalene kan gi medlemskapet ekstra bonus og andre fordeler. Delavtaler med Trumf-partner gjelder som hovedregel for alle i medlemskapet.
Mellom Trumf og Trumf-partnere utleveres opplysninger for å etterleve avtalen om bonus. Trumf utleverer en medlemsidentifikator som partneren merker kjøpstransaksjonen eller avtalen med deg med. Handler du på nettbutikken til MENY, JOKER eller SPAR, vil Trumf også utlevere kontaktopplysninger og hvilken alternativ adresse du har oppgitt. Endrer du alternativ leveringsadresse når du handler hos partner, vil den også endres hos Trumf. Kontaktopplysninger og alternativ adresse utleveres ut fra vår berettigede interesse i å forenkle kjøpsprosessen, Partneren utleverer opplysninger om dine kjøp eller avtaler, slik at Trumf kan beregne bonusen din. Trumf vil også kunne gi partneren anonymiserte rapporter som kan være nyttig for partnerens virksomhet.
Felles behandlingsansvar for direkte markedsføring
For partnerens direkte markedsføring til deg som Trumf-medlem har Trumf og Trumf-partner felles behandlingsansvar. Det betyr at vi sammen avgjør innhold, omfang og kanaler som brukes i kommunikasjonen. Kanaler kan være SMS, e-post, nettsider og apper. For kommunikasjon i andre medier kan også Trumf-partners leverandør inngå i det felles behandlingsansvaret, se eget avsnitt under «Nyhetsbrev og annen kommunikasjon.» Det er kun Trumf som har tilgang til selve personopplysningene, mens partner kan angi innhold, kriterier og tidspunkt for kommunikasjonen.
Trumf-partnere og innlogging med Trumf
Trumf-partnere kan tilby innlogging med Trumf for å gi tilgang til å vise bonus, navn, tidligere kjøp hos partner og liknende. Tjenestene tilbyr kun visning, uten at opplysninger er tilgjengelige for Trumf-partner. Eksempler er nettsidene/apper til Trumf-partnerne KIWI, MENY, SPAR, JOKER og Shell. Dersom Trumf-partner bruker innlogging og ønsker å tilpasse nettsider til deg, tas det hensyn til de valg du har gjort på din Trumf-profil.
Enkelte Trumf-partnere tilbyr også kjøp av dagligvarer på nett for medlemmer som er innlogget med Trumf, her kan du også velge å lagre dine kortopplysninger for betaling. Kortopplysningene lagres hos betalingspartner Aera under strenge sikkerhetskrav (PCI DSS-standarden), og Trumf har ikke innsyn i ditt kortnummer.
Hvis partnerskapet opphører
Dersom samarbeidet med en Trumf-partner opphører, vil vi orientere om det på trumf.no og i nyhetsbrev. Har du gitt samtykke til markedsføring fra partneren via SMS eller e-post, kan partneren, dersom dette ble informert om da du samtykket, få utlevert navn, e-post og telefonnummer for videre kommunikasjon.
Har du inngått delavtale med partneren, blir navn, e-post og telefonnummer utlevert, så fremt du ikke har reservert deg mot slik markedsføring fra partneren, og så fremt du fikk informasjon om dette da du inngikk delavtalen. Sammen med disse opplysningene kan dine kjøpstransaksjoner hos partneren bli utlevert.
Trumf Parkering
Registrerer du kjøretøy på Trumf- profilen din, blir fordelen Trumf Parkering aktivert. Trumf utleverer registreringsnummeret ditt til parkeringsoperatøren dersom du har gjort en Trumf-registrert handel hos en våre butikker med Trumf Parkering. Det er ulike parkeringsoperatører for ulike lokasjoner, se egne oppslag for informasjon om parkeringsoperatør der du parkerer. Utleveringen skjer basert på avtalen med Trumf om Trumf Parkering.
Enkel tilpasning
For at Trumf skal kunne tilrettelegge for relevant kommunikasjon og best mulig bonusopptjening ønsker vi å personalisere vår kundedialog med deg. For dette formålet benytter vi registrerte kundedata som geografi, kjønn, alder og korttype, opplysninger om hvor du handler mest og din kjøpshistorikk. Du vil for eksempel kunne motta informasjon om tilbud i butikker du handler ofte i, bli informert om endringer i åpningstider og få informasjon om relevante nettbutikker. Du vil også kunne motta forslag til handlelister og kuponger basert på hva og hvor du faktisk har handlet. For dette har Trumf en berettiget interesse og tilpasningene anses som lite inngripende for deg som medlem. Du kan reservere deg mot slike tilpasninger på din profilside.
Tilpasning ved bruk av analytiske modeller
Trumf benytter analytiske modeller for å tilpasse tilbud, tjenester og kommunikasjon til hva vi tror du vil være interessert i og for å kunne gi deg mer treffsikre handlelisteforslag. Det kan også være tilbud på produkter som du ikke har kjøpt før, men som vi tror vil være av interesse. Vi gjør dette basert på hva du har kjøpt tidligere, hva kunder med lignende handlemønster har kjøpt, din respons på tidligere kampanjer (hva du har klikket på av e-poster, SMS, kuponger, push-varsler) og fra hvordan du bruker Trumf eller Trumf-partneres nettsteder, for eksempel oppskrifter eller produkter du har klikket på. Slike behandlinger kan være antakelser om dine behov og gjøres bare dersom du har gitt ditt samtykke. Du kan administrere samtykket på din profilside.
Særlige kategorier av opplysninger
Trumf gjør aldri analyserer med formål å identifisere sensitive opplysninger, som helse, livssyn og liknende.
Kommunikasjon fra Trumf
Som Trumf-medlem vil du motta kvartalsvis e-post og ved behov SMS med informasjon som er relevant for å administrere medlemskapet, som for eksempel bekreftelse på aktivert bonusuttak. Dette gjør vi for å oppfylle vår del av medlemsavtalen.
For å gi deg best mulig grunnlag for å spare og bruke bonus vil du motta ukentlig nyhetsbrev fra Trumf med relevant informasjon basert på dine kundedata, som beskrevet i avsnittet "bruk av kundeopplysninger for å tilpasse medlemskapet". Du vil også motta SMS månedlig med informasjon om Trippel-Trumf og andre fordeler. Slik kommunikasjon er sentral for at Trumf skal kunne tilrettelegge for best mulig bonussparing og vi har en berettiget interesse i dette. Du kan reservere deg mot slike tilpasninger på din profilside.
Trumf vil også sende deg e-post og eventuelt SMS for å bekrefte valg du har gjort, eller når inntrufne hendelser gjør det naturlig å gi deg oppklarende informasjon
Dersom du samtykker til det, vil du kunne få push varslinger fra Trumf-appen om nye funksjoner, informasjon relatert til dine kjøp eller fordeler som Trippel-Trumf, nye Trumf-partnere og tips som hvordan bruke din Trumf-bonus. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke i appen. Varslingene forutsetter at du har tillatt varsling fra Trumf i dine telefoninnstillinger.
Dersom du samtykker til push-varsler i app, innebærer det at Trumf lagrer teknisk informasjon om den/de enhet(ene) du har installert appen på. Formålet er at Trumf skal kunne kommunisere med deg. Trumf lagrer også informasjon om din bruk av appen, for eksempel omtrentlig lokasjon og tidspunktet du brukte appen. Formålet er å bedre brukeropplevelsen. Trumf deler ikke denne informasjonen med tredjeparter. Informasjonen blir lagret i 3 år og deretter slettet. Dette gjelder alle apper der du logger inn med Trumf ID. Trumf har felles behandlingsansvar med den parten som eier appen (for eksempel MENY, KIWI, Joker).
Kommunikasjon fra partner som du har inngått delavtale med
Når du melder deg inn i delavtaler i Trumf-medlemskapet som KIWI PLUSS, Joker GLAD, Gigaboks Jippi, snarveienPLUSS eller MENY MER, vil du motta ukentlig e-post og SMS fra partneren basert på partnerens berettigede interesse i å fortelle deg om seg selv og fordeler ved delavtalen. Du kan reservere deg mot dette på din profilside. Ønsker du at dine opplysninger heller ikke skal benyttes for analyse, kan du reservere deg mot enkel segmentering og ikke samtykke til analytisk profilering. Du finner disse valgene på profilsiden, under «Andre innstillinger».
Kommunikasjon fra partner som du ikke har inngått delavtale med
Dersom du samtykker til det, vil du kunne få ukentlig nyhetsbrev også fra Trumf-partnere uten ekstra delavtale. Du kan administrere dine samtykker på din profilside.
Kommunikasjon i andre medier
Vi ønsker at annonsene du får fra Trumf og Trumfs partnere i andre medier skal være relevante for deg. For å identifisere deg på andre nettsteder (som VG/Aftenposten/-Dagbladet/lokalaviser, Google og deres partnere som Youtube, eller Facebook og deres partnere som Instagram og Snapchat, eller Twitter) må vi sammenstille personopplysninger som din e-postadresse eller mobilnummer med tilsvarende identifikator hos det aktuelle mediet. Merk at tilpasningen vi gjør, er basert på dine valg for personalisering, og kun på hva vi vet om deg, og ikke hva andre medier har av opplysninger, utover hva som benyttes for å identifisere deg. Slik kommunikasjon forutsetter ditt samtykke, og du kan administrere dette på din profilside. Vi viser ellers til brukervilkårene for det aktuelle mediet.
For kommunikasjonen beskrevet over har Trumf og Trumf-partner et felles behandlingsansvar, slik vi har beskrevet under avsnittet «Trumf og Trumf-partnere». Trumf-partner kan samarbeide med sine leverandører om annonsering, det vil kun være markedsføring av produkter som selges hos partner. I slike tilfeller vil Trumf, Trumf-partner og leverandør ha et felles behandlingsansvar.
Ønsker du ikke markedsføring fra Trumf-partner eller leverandør kan du benytte kommunikasjons og personaliseringsvalgene som innlogget på trumf.no.
For å logge inn til din Trumf-konto må ditt mobilnummer være registrert hos Trumf, og ved innmelding i Trumf blir du bedt om å sette et personlig passord. Passordet kan du senere endre på din profilside.
For å få tilgang til din Trumf-bonus, historikk, profil og tjenester som krever at vi vet hvem du er, må du logge inn med mobilnummer og passord. Du vil deretter få tilsendt en kode på SMS som du må taste inn. Dersom du ønsker det, kan du huke av for «ikke spør om SMS-kode i 90 dager» slik at du de neste 90 dagene kan logge inn med kun mobilnummer og passord. Avhukingen gjelder for den enheten (pc-nettleser, mobil, nettbrett) valget gjøres på.
Dersom enheten du benytter har støtte for biometri, kan du velge å aktivere ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk (biometri). Aktiverer du biometri trenger du ikke å skrive inn passordet ditt når du logger inn. Trumf verken lagrer eller behandler biometrisk informasjon om deg, det er biometrien som er lagret lokalt på din enhet som benyttes. Biometri-koblingen registreres per enhet og du kan se hvilke enheter du har registrert på din Trumf-profil. Velger du å legge til biometri, settes det en funksjonell informasjonskapsel (cookie) i nettleseren din, som vi bruker for å kunne logge deg inn med biometri. Cookien brukes ikke til andre formål, og du kan når som helst slette den i nettleseren eller på Trumf-profilen din.
Innlogging med biometri er foreløpig kun tilgjengelig for nettsider hvor du kan logge inn med Trumf. For apper med Trumf innlogging er funksjonaliteten under implementering.
Trumf-partnere kan også benytte innloggingstjenesten for å identifisere deg slik at du kan spare bonus når du handler på partnerens nettside.
Varighet på innlogging
Etter at du har logget inn på en nettside med Trumf, vil du få valget: «Hold meg innlogget»*. Velger du JA, plasseres en cookie i nettleseren slik at du forblir innlogget selv om du lukker nettleseren din. Innloggingen gir deg full tilgang til tjenestene i 24 timer, og begrenset tilgang i 365 dager. Velger du NEI, vil du ha full tilgang i 3 timer, og deretter begrenset tilgang i ytterligere 3 timer. Du mister tilgangen tidligere dersom du lukker nettleseren eller logger ut. Enkelte tjenester krever full tilgang. Da må du bekrefte med ditt passord dersom du bare er begrenset innlogget.
I Trumf-appen og partner-apper som benytter innlogging med Trumf, er du fullt innlogget i 365 dager, dersom du ikke selv velger å logge ut tidligere.
Vi lagrer tidspunkt og nødvendige identifikatorer for å holde deg innlogget i tråd med dine valg.
Innlogging på tvers av Trumf-partnere («fortsett som»)
Trumf-partnere tilbyr fordeler og tjenester hvor du må være gjenkjent som Trumf-medlem for å få tilgang. Når du starter en slik tjeneste, og du er logget inn med Trumf, blir du tilbudt forenklet innlogging hos partner. Du kan for eksempel være innlogget på trumf.no, og deretter gå til netthandel på meny.no. Da vil du bli spurt om å logge inn («fortsett som»), og navnet ditt vises. Bekrefter du dette, aktiveres din Trumf-innlogging. Er det ikke deg, må du logge inn med din egen bruker. Muligheten til «fortsett-som-innlogging» tilbys ut fra vår berettigede interesse i at du gjenkjennes for tjenester og bonusopptjening hos våre partnere. Les mer om hvilke personopplysninger partner får tilgang til under avsnittet «Trumf og Trumf-partnere».
Hva innebærer begrenset og full tilgang?
Begrenset tilgang gir deg lesetilgang til dine kontaktopplysninger og kjøpshistorikk. Du kan også endre dine samtykker til markedsføring og aktivere Trumf-bonus for bonusbetaling i butikk. Skal du gjøre andre endringer, se kvittering, be om innsyn eller overføre opptjent Trumf-bonus på andre måter enn i butikk, krever dette innlogging med passord eller biometri.
Innsiktstjenesten (kosthold og klima)
Innsiktstjenesten (kosthold og klima) bygger på kjøp registrert i medlemskapet, koblet med næringsinnhold og beregninger av klimautslipp. Er du i et felles medlemskap, inngår alle medlemmers kjøp. Informasjonen sammenstilles og presenteres for deg når du velger å aktivere tjenesten, men lagres ikke og benyttes ikke til andre formål. Tjenesten leveres basert på vår berettigede interesse i å tilby deg nyttig innsikt. Les mer om innsiktstjenesten her.
Digitale reklamasjoner på kjøp hos MENY og SPAR
MENY og SPAR tilbyr deg som er Trumf-medlem muligheten til å reklamere digitalt via kjøpshistorikken/Mine kvitteringer på meny.no/spar.no og i MENY/SPAR-appene, og få utbetalt kompensasjonen i Trumf-bonus. Dette gjelder kjøp gjort i MENY og SPAR netthandel, og i MENY og SPAR sine butikker. Dersom du reklamerer via kundeservice, kan de også benytte seg av løsningen og utbetale kompensasjonen som Trumf-bonus. Du kan følge status på reklamasjonen i kjøpshistorikken og i informasjon som sendes deg på e-post. Informasjon om vare, butikk, årsak til reklamasjon, beløp, kjøpstidspunkt og status på reklamasjonen lagres på din Trumf-profil.
Reklamasjoner som ikke tilfredsstiller kravene til kompensasjon slettes etter 12 mnd. Reklamasjoner som får godkjent en kompensasjon oppbevares i 5 år i henhold til bokføringsloven. For reklamasjoner har MENY/SPAR og Trumf et felles behandlingsansvar. Muligheten til digital reklamasjon tilbyr vi ut fra vår berettigede interesse i å forenkle reklamasjonen for medlemmer og effektivisere kundebehandlingen. MENY og SPAR vil også kunne kontakte de som ofte benytter seg av reklamasjonsmuligheten, som ledd i vår berettigede interesse i å utføre forbedringsarbeid.
Aktivering av Trumf Pay
Om du velger å aktivere Trumf Pay deles personopplysninger med Aera Payment & Identification AS (AERA). Vi deler informasjon om deg basert på vår berettigete interesse i å tilby en enklere registrering hos AERA. Du kan selv endre informasjonen som deles gjennom registreringen.
Bruk av Trumf Pay
Trumf deler og mottar opplysninger fra AERA når du betaler med Trumf Pay. Transaksjonsdata, profildata og din lokasjon deles med formålet å gjennomføre betalingen. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er avtalen om Trumf Pay. Du denne finner avtalen her.
Under betaling sender Trumf deg pushmeldinger gjennom Trumf-appen basert på vår berettigede interesse i å gi deg en enkel betalingsprosess.
Det er egne vilkår som gjelder bruk av denne tjenesten både hos Trumf og AERA. AERA har også en egen personvernerklæring som du finner her.
Kjøpshistorikk kan også brukes i analyse for å optimalisere sortimentet hos Trumf-partnere, til trendanalyser for produkt og forbrukeratferd og for å forstå behov for nye produkter og tjenester, for Trumf, Trumf-partnere, NorgesGruppens selskaper og NorgesGruppens leverandører. Slike analyser bygger på, men inneholder aldri, direkte personidentifiserbare opplysninger. Dersom varer eller produkter må trekkes tilbake av hensyn til for eksempel helse og sikkerhet, kan det bli nødvendig for oss å kontakte deg. Da bruker vi dine kontaktopplysninger og opplysninger om kjøp. Dette vil vi kunne være rettslig forpliktet til å gjøre. I andre tilfeller er det i vår interesse å gi slik informasjon for å yte god kundeservice.
Trumf har en berettiget interesse i å sikre at bonusordningen ikke misbrukes. Har vi grunn til å tro at dette skjer, behandles kundedata og opplysninger om kjøpshistorikk som utgangspunkt for videre oppfølging. Vi sender av og til ut spørreundersøkelser til et utvalg medlemmer om for eksempel Trumf-konseptet, partnerne og deres produkter. Dette ivaretar vår interesse i å forbedre tjenesten og du velger selv om du ønsker å besvare undersøkelsen. Vi kan også behandle opplysninger om deg i andre tilfeller hvor du har gitt spesifikt samtykke.
Trumf har selskapsside på Facebook. Trumf bruker siden for generell informasjon, eller i forbindelse med kampanjer og konkurranser. Du kan gi kommentarer til oss, og når du besøker siden, kan personopplysninger om deg bli behandlet. Dersom ditt innlegg framstår som en kundehenvendelse, så vil Trumf Kundeservice gi deg tilbakemelding. Trumf legger fra tid til annen ut konkurranser på siden hvor en vinner skal kåres, og vil også for dette måtte behandle personopplysninger om deg. Vi har videre tilgang til statistikk og systematiserte oversikter over innlegg på vår Facebook-side gjennom standard Facebook verktøy. Vi bruker ikke opplysninger fra dine innlegg til andre formål enn å svare, kåre en vinner eller annen behandling som framgår av aktiviteten på siden. Vær oppmerksom på at du som Facebook-bruker må forholde deg til Facebooks vilkår og personvernerklæring når du besøker våre nettsider og for eksempel legger ut innlegg. Vi oppfordrer deg til å lese disse vilkårene nøye.
Trumf vil også kunne utlevere avidentifiserte opplysninger til forskningsinstitusjoner for forskning til allmennyttige formål. I driften av våre nettsider lagrer vi logger for å avdekke feilsituasjoner og misbruk, slik at vi kan identifisere årsaker og gjøre forbedringer. Det er i vår og din interesse at nettsidene fungerer tilfredsstillende og at sikkerheten ivaretas.
For informasjon om hvordan nettsidene brukes, benytter trumf.no analyseverktøyet PIWIK PRO som leser av IP-adresser fra besøkende. IP-adresser anonymiseres før lagring, og Trumf mottar ikke identifiserbare data fra PIWIK. Formålet er statistikk over besøkende og bruk, for å forbedre nettstedet og ivaretar Trumfs interesse i å ha velfungerende nettsider. Vi bruker informasjonskapsler på våre nettsider. Dette kan du lese mer om i avsnittet "Informasjonskapsler (cookies)".
For å gjennomføre vår avtale med deg må vi utlevere din Trumf medlemsidentifikator til Trumf-partnere når du handler eller logger deg inn med din Trumf innlogging. Partner lagrer medlemsidentifikator på kjøpstransaksjonen eller på din brukerkonto hos partner, slik kan kjøpene identifiseres for bonusberegning.
Ved søknad om kredittkortet Trumf Kredittkort utleveres også e-postadresse og mobilnummer til NG Finans for å gjøre det enklere å fylle ut søknadsskjema. Dersom du samtykker kan Trumf utlevere opplysninger om innmeldt dato, spart bonus og om du har hatt Trumf Kredittkort tidligere.
For kjøp av tjenester der Trumf-bonus avregnes periodisk, kan Trumf utlevere informasjon til den som tilbyr slik tjeneste om at du har avsluttet Trumf-medlemskapet, eller gjort endringer som er relevant for tjenesten. Slike partnere må også lagre medlemsidentifikator på tjenesteavtalen.
Andre opplysninger kan utleveres til Trumf-partneren i den grad det følger av medlemsavtalen, delavtaler eller samtykker du har gitt. Mottaker av personopplysningene vil være behandlingsansvarlig ved videre bruk av opplysningene. I enkelte tilfeller er Trumf rettslig forpliktet til å utlevere dine personopplysninger til offentlige myndigheter.
Trumf utleverer ikke personopplysningene dine til andre, med mindre det foreligger et behandlingsgrunnlag. I slike tilfeller utleveres kun det som er nødvendig og relevant.
Flere selskap behandler personopplysninger på våre vegne. Disse kalles databehandlere. Vi har inngått databehandleravtaler med hver enkelt databehandler for å sikre at behandlingen gjennomføres i samsvar med regelverket.
Følgende selskap i NorgesGruppen er sentrale når dine personopplysninger behandles:
- NorgesGruppen Data, for drift av apper, nettsider og underliggende datasystemer. NorgesGruppen Data har databehandlere i India og USA, mens selve dataene er lagret i Norge. For å sikre et tilstrekkelig beskyttelsesnivå brukes standard personvernbestemmelser vedtatt av EU-kommisjonen.
I tillegg er følgende selskaper utenfor NorgesGruppen sentrale når dine personopplysninger behandles:
- PostNord Strålfors – utsteder medlemskort
- NETS/AERA – for å identifisere medlemmer for banktransaksjoner
- Bisnode – kvalitetssikre data ved adressevask
- Top Benefits Schemes Ltd – for ViaTrumf
- Mediehuset Andvord – utsendelse av markedsføringshenvendelser per post
- Questback og Norstat – for innhenting av svar i spørreundersøkelser
- PIWIK PRO – for analyse av trafikk på Trumf.no
- Google DV 360 og Google Ads – for kommunikasjon i andre medier
- Quickchannel – for å vise videoer på trumf.no
- SAS Institute og ViaNett – for kundedialog på epost, sms
- AERA – for bruk av BankID for å bekrefte eierskap til bankkonto og for lagring av kortopplysninger for betaling i netthandel
- Microsoft Azure – for innlogging og lagring av kjøp av dagligvarer for å tilby kostholdsinnsikt
- LeadFamly – for gjennomføring av spill på meny.no og i MENY Handleapp
Du har rett til å kreve innsyn, korrigering av uriktige personopplysninger eller sletting av personopplysninger vi behandler om deg. Du kan selv oppdatere en rekke personopplysninger på profilsiden. Du har videre rett til å kreve begrensning i behandlingen og kan på visse vilkår kreve dine personopplysninger overført til deg selv eller annen behandlingsansvarlig (dataportabilitet).
Du kan til enhver tid trekke tilbake dine samtykker til markedsføring. En tilbaketrekking av samtykke påvirker ikke lovligheten av en behandling som var basert på samtykke før samtykket ble trukket tilbake.
Dersom markedsføringen er basert på berettiget interesse, kan du når som helst reservere deg mot å motta slik markedsføring, og å inngå i underlag for analyse med slike formål.
Ønsker du å benytte deg av dine rettigheter, kan dette gjøres på din profilside, eller ved å kontakte kundeservice. Vi besvarer din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager. Du kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside.
Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for det formålet personopplysningene ble samlet inn for. Dette vil kunne variere avhengig av hvilket formål det er snakk om.
Detaljert kjøpshistorikk oppbevares i tre år. Deretter lagres kun samlet bonus på ditt medlemskap. Gjennomførte bonusuttak fra og med 2013 oppbevares så lenge medlemskapet består. Øvrige opplysninger anonymiseres. Opplysninger som brukes til analyse slettes etter tre år eller tidligere. Dersom du melder deg ut slettes eller anonymiseres alle dine personopplysninger. Opplysninger om utbetalt bonus lagres for bokføring i fem år kun i vårt regnskapssystem. Dersom ditt medlemskap har vært passivt i tre år, slettes basis personopplysninger utover navn og adresse. Når bokføringslovens krav til lagring har utløpt slettes samtlige personopplysninger om deg.
Personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes hvis du trekker samtykket tilbake, med mindre det finnes et annet rettslig grunnlag for videre behandling.
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger er i strid med personvernlovgivningen, kan du ta kontakt med vårt personombud på personvernombud@trumf.no eller klage til Datatilsynet.
Hvis det skulle skje endringer i våre tjenester eller i regelverket om behandling av personopplysninger, kan vi ha behov for å oppdatere personvernerklæringen og medlemsvilkår. I så fall vil du bli informert om dette når du logger på trumf.no eller gjennom vår dialog med deg.